2018-03-21 09:00Press release

Audio Pro bekräftar

null

10-4: Det är tio år sedan Audio Pro skippade sladdarna och det har gått fyra gånger så lång tid sedan de började utveckla och tillverka högtalare – Audio Pro fyller alltså 40 i år. ”Ten four” är ett uttryck från ett kodspråk som används bland annat av amerikanska polisen, och det betyder ”jag bekräftar”.

När Audio Pro startade 1978 så var det med aktiva högtalare och subwoofer. Den patenterade tekniken Ace-Bass lade grunden till djup och ren bas ur mindre högtalare, och detta blev Audio Pros signum. Så är det än idag, allt företaget gör är aktiva högtalare, med tillägget att nu är alla högtalare också trådlösa.

Många drömmer om en trådlös vardag där allting blir mycket enklare och smidigare, och när Audio Pro för tio år sedan utvecklade sina första lösningar för trådlöst ljud var målet att slippa kablarna, men ändå behålla hifi-ljudet. Man lyckades mycket väl med sitt system som bestod av aktiva högtalare med inbyggda mottagare samt sändare som kopplades till datorn via USB, men det var först fem år senare, i och med lanseringen av företagets första trådlösa högtalare med Bluetooth - den mångfaldigt prisbelönade (av flera media i världen) Addon T10 - som försäljningen tog fart på riktigt.

Den mycket framgångsrika Addon-serien har utvecklats genom åren, bland annat med batteridrivna T3 år 2015 – och ifjol uppdaterades den med T10 Generation 2 och T5.

Bluetooth är en hygienfaktor idag, och för ett år sedan tog Audio Pro nästa steg i och med introduktionen av multiroomprodukterna Addon C5 och C10 (som i princip är T5 och T10 som försetts med WiFi, multiroomfunktionalitet via företagets app samt fyra snabbvalsknappar) samt Addon Link 1 – som kan kopplas in till vilken befintlig stereo som helst och göra den trådlös.

Tiofaldigad ökning
När Audio Pro startade med trådlöst tappade de nästan hela sin exportmarknad, men var fortsatt starka i Sverige och i Norden. De senaste fem åren har utvecklingen för Audio Pro varit fantastisk – omsättningen har tiofaldigats och den globala närvaron har ökat från 30 till 45 länder.

Jens Henriksen, global försäljnings- och marknadsdirektör på Audio Pro, berättar att det just nu är stort fokus på global expansion – med en väldigt tydlig kanalstrategi.

I oktober lanserades Addon C-Sub och i november tillkännagavs samarbetet med Telia, som innebär att Audio Pros trådlösa multiroomhögtalare finns till försäljning i alla Telias butiker i Sverige, Finland och i Norge – och alldeles runt hörnet väntar ett flertal nya, spännande lanseringar.

• 2018 kommer Audio Pro lansera fler produkter än någonsin tidigare, med början i maj. Fokus ligger 100 procent på multiroom och en sak som kommer implementeras är röststyrning, såväl Amazon Alexa som Google Assistant, bekräftar Jens Henriksen.

För ytterligare information, kontakta:

- Jens Henriksen, global försäljnings- och marknadsdirektör, tel 0705-43 83 00, jens.henriksen@audiopro.se

- Lennart Thulin, presskontakt Norsholmen AB, tel 0705-106 106, lennart.thulin@norsholmen.se

Om Audio Pro
Svenska Audio Pro har byggt och utvecklat högtalare sedan1978. Från subwoofers och analoga stereohögtalare har företaget de senaste åren tagit steget över till multiroom och trådlösa högtalare. Nu är Audio Pro en av de större aktörerna i sin bransch och har de senaste åren fått en rad utmärkelser för sina produkter från media i hela världen. Audio Pro finns i nuläget på 45 marknader i världen. Enkelt att sköta. Roligt att lyssna på.

AUDIO PRO AB är ett svenskt ljudföretag med djupa rötter i HiFi-traditionen. Audio Pro har designat, utvecklat och tillverkat högtalare sedan 1978 och exporterar idag till över 45 länder. Audio Pro lanserade på 70-talet en rad aktiva högtalare som med avancerad teknologi och hög ljudkvalité har blivit milstolpar i högtalarhistorien. Idag är Audio Pro ett starkt och innovativt företag som drivs av en utpräglad entreprenörsanda där aktiva högtalare återigen står i fokus, nu med trådlösa möjligheter.