En helt ny app, förbättrat ljud och en förfinad design. Nu börjar ett nytt kapitel för den prisbelönta svenska högtalarutvecklaren...
Audio Pro, det prisbelönta skandinaviska ljudmärket känt för att kunna få ut mycket ljud ur små, kompakta högtalare, presenterar idag W-generationen. Lanseringen innebär mer än bara en uppgradering. Denna nya serie omfattar samtliga delar av Audio Pro-upplevelsen, från såväl app som ljud till design.
Med banbrytande teknik, elegant design och ny kraftfull programvara markerar W-generationen en viktig utveckling för Audio Pro. "Vi har arbetat hårt med att uppdatera hela vårt sortiment, lyssnat på konsumentfeedback samtidigt som vi har lagt till ny funktionalitet till vårt klassiska ljud", säger Henrik Dunér, teknisk chef för Audio Pro. "Detta innebär en ny era av trådlösa multirumhögtalare".
Smartare kontroll
Under huven tar W-generationen ett stort steg framåt inom kontroll och anslutning. En stor app-uppdatering, stöder en helt ny nivå av funktionalitet, prestanda och tillförlitlighet.
Den nya app-upplevelsen inkluderar många nya funktioner:
• Ett helt omdesignat gränssnitt för intuitiv installation och kontroll
• Avancerade EQ- och rumskorrigeringsverktyg
• Utökat stöd för streamingtjänster: Spotify, Tidal, Amazon Music, Qobuz, Deezer, iHeartRadio, Napter, TuneIn med flera.
• Smartare Wi-Fi-timingsynkronisering
• Förbättrade multirumsfunktioner och grupperingsmöjligheter
• Robust anslutning och förbättrad felsökning
"W-serien ger dig inte enbart nya funktioner, du får en helt ny lyssningsupplevelse", säger Nils Ankarcrona, VD för Audio Pro. "En perfekt multirumsupplevelse med en robust app är något vi är mycket stolta över. Konsumenter idag kräver en sömlös upplevelse och vi tillhandahåller gärna en sådan så att musiken kan flöda".
Samtliga högtalare ur W-generationen är bakåtkompatibla med Audio Pros nuvarande produkter, vilket säkerställer en sömlös integration för befintliga användare.
Ett nytt ljud
En central del av den nya W-generationen är ett omarbetat Audio Pro-ljud som är modernt, dynamiskt och finjusterat för att passa de som önskar hi-fi-ljud från allt-i-ett-högtalare. Ingenjörsteamet har optimerat varje produkt i sortimentet för större klarhet, lägre distorsion och en påtaglig ökning av ljudstyrka. Resultatet är en ljudprofil som är uppslukande, kraftfull och musikalisk, även vid hög volym.
Flaggskeppet A48 W erbjuder en ökning av maximalt ljudtryck på +10–15 dB och förbättrad BMR (Balanced Mode Radiator) diskantklarhet. Den kompakta A15 W har nu en djupare, fylligare bas och förlängd batteritid, och varje modell levererar en upplevelse långt bortom sin storlek.
"Vårt mål var inte enbart att finjustera ljudet", förklarar Dunér. "Det var att tänka om från grunden, ta itu med hela ljudspektrumet och få ut det mesta musikaliska ljudet från våra förhållandevis små högtalare".
En ny design
Parallellt med den ljudmässiga översynen satte Audio Pros designteam som mål att harmonisera produkternas estetik och skapa ett mer gemensamt och överensstämmande utseende mellan de olika modellerna. Ett balanserat premiumutseende med vackra detaljer som fortfarande följer den skandinavisk minimalismen som varumärket gjort sig känt för.
Den nya serien har harmoniserade färger och logotypplacering på alla modeller, synkroniserade fronttyger, raffinerade metallytor och förbättrade logotypmärken för en starkare visuell identitet. Subtila men meningsfulla förändringar (mer minimalistiska bakstycken, justerade kontrollpaneler och uppdaterade ytbehandlingar) återspeglar Audio Pros omsorg om detaljer.
Samtidigt som man behåller de ikoniska silhuetterna, har varje komponent visuellt fulländats. Resultatet? En produktserie som ser bra ut såväl solo som i ett multirumssystem.
Serien
W-generationen lanseras den 5 september och inkluderar uppdaterade versioner av Audio Pros mest populära modeller...
• A10 MkII W / A15 W
• A28 W / A38 W / A48 W
• C5 MkII W / C10 MkII W / C20 W
• Drumfire II W / Drumfire D-2 W
Audio Pro is a Swedish company with strong roots in the early HiFi industry. The company has designed, developed and manufactured speakers since 1978 and is today available in over 55 countries globally. Audio Pro launched in the 70’s a range of active speakers with advanced technology and high sound quality, that have become milestones in the history of speakers. Today Audio Pro is still a strong and innovative company, managed with high entrepreneurial spirit, and the active speakers have now been equipped with wireless, multiroom and smart voice-control features. Since 2012 the company have also entered the commercial segment with a range of products for retail and hospitality. The brand Audio Pro Business offers wireless speaker systems for stores, restaurants, hotels etc. In recent years, Audio Pro has increased its focus on more sustainable solutions, by e.g. prolonging the life span of its products.