2023-06-20 07:00Press release

Båttillverkare rockar loss till sjöss

Audio Pro, Nimbus GroupAudio Pro, Nimbus Group

Svenska högtalartillverkaren Audio Pro har inlett ett samarbete med svenska båttillverkaren Nimbus Group om att leverera högtalare för användning i deras båtmodeller.

Att förvänta sig bra ljud även när man befinner sig till sjöss, är kanske inte helt självklart för alla. Men svenska båttillverkaren Nimbus Group har startat ett samarbete med svenska högtalartillverkaren Audio Pro för att kunna erbjuda sina kunder skönt ljud även i båten de väljer att köpa. Den portabla högtalaren A15 erbjuds som ett tillval till Nimbus Coupe båtar och kan köpas via Nimbus eftermarknad. Därmed kan båtägaren njuta av bra ljud såväl till havs som på land.

Audio Pro, Nimbus Group

Elin Myhrman, Category Manager hos Nimbus Group, hade erfarenhet av svenska högtalartillverkaren Audio Pro sedan tidigare yrkeskarriär och tänkte att den svenska högtalartillverkaren vore ett bra val att sätta i en svensktillverkad båt. ”Bland Nimbus ’core values’ finns skandinavisk design och kvalitet, något som vi anser att Audio Pros koncept stämmer väl överens med. Deras produkter matchar väl inom såväl design som kvalitet, slår Elin Myhrman fast.

Jens Henriksen, CCO på Audio Pro förklarar, ”För oss är det självklart att man som musikälskare inte ska behöva känna en begränsning i var man befinner sig för att kunna njuta av bra ljud. Du ska kunna lyssna till din favoritmusik även när du befinner dig i din båt, på samma sätt som du gör när du befinner dig hemma. Många kallar båten sitt andra hem, och då vill man kunna ha liknande bekvämligheter här som hemma.”

Audio Pro, Nimbus Group

Högtalaren som Nimbus har valt att använda som sin modell, är en variant på Audio Pros A15. En högtalare som är IPX2 klassad. Högtalaren är anpassad för att kunna placeras i vägghyllan, men kan tack vare ett bekvämt handtag på baksidan kan den också enkelt bäras med på exempelvis en picknick eller annan aktivitet utanför båten. Då högtalaren innehåller ett batteri, kan favoritmusiken spelas i upp till 11 timmar, även när strömkälla saknas.

Än så länge är samarbetet bara i sin linda. De allra första exemplaren med Nimbus logo har precis hunnit levereras till Sverige, men företaget räknar med att efterfrågan på ljud, ska ta fart i samband med att båtsäsongen sätter fart lagom till sommaren. ”Vi räknar med full fart på ljudet, samtidigt som det blir full fart på havet.”, avslutar Elin Myhrman.