2023-08-22 07:00Press release

Circle K gör ljud till en del av butiksupplevelsen

Audio Pro Business, Circle KAudio Pro Business, Circle K

I fler än 100 av Circle Ks stationer i Sverige sitter svenska Audio Pros högtalare monterade i såväl butik som utomhus. Circle K vill skapa en behaglig kundupplevelse och menar att musik har en stor inverkan på hur kunden upplever sitt besök, och i Circle K’s fall handlar det ofta om resenärer som stannat till för en välbehövlig paus från trafiken.

Att ljud är viktigt för helhetsupplevelsen i butik, är något som Jasmine Johansson, butikschef vid Circle Ks butik i Gränna, hävdar med bestämdhet. Hon har precis varit med om att inviga Circle Ks nya, fina flaggskeppsbutik med ett unikt läge och en fantastiskt utsikt över Vättern. ”Ljud har en stor inverkan på kundupplevelsen, och vi vill att det ska vara möjligt att njuta av behaglig musik var man än befinner sig på området. Därför har vi placerat högtalare såväl inom- som utomhus, så att besökaren ska känna sig välkommen och få ett önskvärt avbrott i sin resa. Vi har många långväga resenärer som besöker oss, tack vare vårt gynnsamma läge längs med E4:an. Att ligga så här lämpligt placerad längs en europaväg genererar förstås mycket trafik in i vår butik.”

Audio Pro Business, Circle K

Jasmine Johansson, berättar hur butiken har funnits i många år, men inte nyttjats till sin fulla potential. ”Vi brukar säga att det har varit en ”sleeping beauty”, en butik placerad vid ett fantastiskt läge men att den tyvärr inte fått så mycket kärlek tidigare. Men nu i vår har butiken byggts om enligt ett nytt koncept och samtidigt har ytan utökats radikalt till en tre gånger så stor butik jämfört med tidigare. Man har också satsat på att placera ut fler högtalare både inom- och utomhus. ”Nu känner vi oss betydligt bättre rustade för att kunna ta emot det stora kundflödet och erbjuda en mycket bättre rekreationsmiljö” förklarar Jasmine.

”Vi har installerat Audio Pros utomhushögtalare vid pumpplanen, så att det ska kännas trevligare när man står och tankar. Inomhus vill vi förstås kunna sänka ljudnivån något och dessutom vill vi kunna anpassa nivån mellan olika ytor inne i butiken. Därför tycker jag Audio Pros högtalarsystem fungerar så bra, eftersom det låter oss styra volymen genom olika ljudzoner. Jag ställer enkelt in vilken ljudnivå jag vill ha i en liten dosa som reglerar de olika zonerna. Exempelvis vill vi vid kassan kunna spela lägre för att därmed främja konversation, medan vid ytan där man hämtar dryck är det önskvärt med en lite högre ljudnivå, likaså vid sittplatserna.

Audio Pro Business, Circle K

Att Audio Pros trådlösa högtalare även är enkla att montera med hjälp av ett system som gör det möjligt att klicka fast högtalaren direkt in i elskenor som används för belysningsarmatur, är också något som uppskattas av Jasmine. ”Detta gör att vi enkelt kan flytta en högtalare till en annan placering när vi så önskar, utan att behöva dra ny kabel. Dessutom slipper man förstöra takplattor för att montera högtalare.”

Jens Henriksen, CCO på Audio Pro, konstaterar; ”Att som trafikant få ett välbehövligt avbrott i sin resa och få sträcka på benen vid en så här fin station, tror jag uppskattas av många. Vi är förstås mycket stolta över att få vara leverantör av ljud till ett så prestigefyllt bolag som Circle K, och att vi ständigt får möjlighet att fortsätta leverera till dem, tolkar jag som ett tecken på att de tycker att det fungerar bra och har den effekt man önskar.”