2021-03-01 14:49Press release

Hållbarhet viktigt när Stadium väljer högtalarleverantör.

Stadium, Audio Pro BusinessStadium, Audio Pro Business

I sin strävan efter att hitta en mer hållbar lösning för butiksljud har den svenska sportkedjan Stadium valt Audio Pro som leverantör av högtalarsystem till samtliga butiksprofiler i kedjans butiksportfölj.

Stadium, Sveriges största sport- och sportmodekedja med cirka 180 butiker runtom i Sverige, Finland och Norge, arbetar ständigt med hållbarhetsfrågor. Hållbarhet är en del av kedjans affärsstrategi, och genomsyrar även valen av underleverantörer. När Stadium skulle välja leverantör av högtalarsystem blev därför ett system som är flexibelt, en perfekt matchning för kedjan.

”Efter att ha provat trådbundna system tidigare, blev vi positivt överraskade att se att svenska Audio Pro kunde erbjuda ett helt nytt sätt att sprida bra ljud i butiksmiljö än vad som är vanligt i branschen”, säger Karl Eklöf, VD på Stadium. Audio Pro Business trådlösa högtalarare monteras snabbt och enkelt direkt i de befintliga belysningsskenorna i taket, vilket gör att butiken själv kan flytta runt högtalarna allt efter behov när inredningen ändras. Karl Eklöf fortsätter: ”Just att vi kan flytta högtalarna både inom butiken, och även till en helt annan butiksyta om så skulle behövas, måste ju vara det mest miljövänliga alternativet i jämförelse med fastmonterade högtalare, som därmed inte erbjuder samma flexibilitet, utan kanske till och med måste kasseras när butiksytan förändras.”

Karl Eklöf betonar dock att man förstås inte enbart kan titta på miljöaspekten vid val av leverantör; ”Vi måste självklart ha bra ljud ur de högtalare vi väljer också. Men jag kan bara konstatera att det låter fantastiskt utifrån vad det kostar. Man får onekligen mycket ljud för pengarna. Det låter faktiskt bättre än vad vårt gamla trådbundna system klarade av att leverera. Att kostnaden dessutom hålles nere genom att installationen går så mycket snabbare än om man ska börja dra många långa kablar till fasta högtalare, är dessutom grädde på moset. Både tid och kostnad är förstås centralt och tillsammans med ett hållbarhetsfokus blir det självklart en vinnande kombination.”

Ola Grahn, försäljningschef för Audio Pro Business, är mycket nöjd med att höra Stadiums lovord över företagets produkter. ”Vi är förstås stolta över att vara leverantör till en så framgångsrik sportkedja. Och det är klart att vi tycker att våra två företag är en klockren matchning, inte enbart ur kvalitetssynpunkt, men även ur hållbarhetshänseende. Vårt system kan även erbjuda olika volymzoner inom butiken, vilket innebär att du exempelvis i kassan, där du har behov av att kunna prata med kunden utan störande ljudvolym, kan välja en lägre ljudnivå än övrig butiksyta. I entrén har du däremot förmodligen ett behov av att spela lite högre för att välkomna kunden med inbjudande musik. Flexibiliteten med volymzoner har vi förstått är något som också spelat roll vid Stadiums beslut. Nu ser vi fram emot att högtalarsystemet ska rullas ut i samtliga butiksprofiler i Stadiums portfölj.”