2023-01-25 13:48Press release

Kabelfri högtalarlösning tilltalar såväl inredningsarkitekter som Nudie Jeans

Audio Pro Business, Nudie JeansAudio Pro Business, Nudie Jeans

Denim företaget Nudie Jeans tänker på estetiken, precis som deras inredningsarkitekter, när de inreder sina butiker med ljud. Audio Pro Business system med en trådlös högtalarlösning gör det möjligt att undvika den fula kabeldragningen.

Svenska denimföretaget Nudie Jeans har anlitat svenska högtalartillverkaren Audio Pro för att skapa kundorienterat ljud i sina butiker under flera år. Nudie Jeans med butiker i såväl Sverige, Europa, USA som i resten av världen hade ett behov av att hitta en högtalarlösning som förutom en god ljudkvalitet även uppfyllde både inredningsarkitektens och egna personliga preferenser när det gäller en estetiskt tilltalande lösning som inte har något behov av en förfulande kabeldragning. Martin Da Sandklef, IT coordinator på Nudie Jeans förklarar; ”Audio Pro Business löste våra estetiska krav på en trådlös högtalarlösning med hjälp av högtalare som enkelt klickas fast i skenor i taket, utan att några fula kablar måste synas. Det är väl ingen hemlighet att inredningsarkitekter är smått allergiska mot fula lösningar med kabeldragningar kors och tvärs, och helt ärligt tycker jag själv också att en minimalistisk design där man slipper detta är att föredra.”

”Att Audio Pro dessutom är ett svenskt företag gjorde ju inte saken sämre”, menar Martin Da Sandklef. ”Vi gillar att gynna lokala företag och i synnerhet om de har en företagsfilosofi som påminner om vår egen.” Det är uppenbart att Nudie Jeans värnar hårt om miljö och hållbarhet. Nudie Jeans produkter är designade för att tåla långvarig och tuff användning och därutöver erbjuder man reparation av produkterna när jeansen hängt med ett längre tag. Dessutom erbjuder man ett re-use program som placerar plaggen i ett kretslopp mellan flera användare, allt för att belasta miljön så lite som möjligt. Audio Pro Business miljövänliga högtalare som enkelt klickas fast i skenor i taket, och därmed också kan återanvändas på ett hållbart sätt genom att kunna placeras om av personalen själva, när t ex butiken byggs om och inredningens placering ändras, uppskattas av Nudie Jeans för denna flexibilitet. Det innebär också att högtalarna kan plockas ner och tas med till ny butiksyta om så skulle behövas. Martin betonar att denna flexibilitet och möjlighet till återanvändning, utan att montörer behöver skickas ut och nya kablar dras, spelar stor roll för Nudie Jeans, och överensstämmer väl med deras miljöfilosofi.

Att högtalarna kan leverera ett bra ljud är förstås ett självskrivet krav. ”Jag har arbetat med ljud tidigare och mina krav är höga. Och jag kan gå i god för att Audio Pro levererar vad de lovar”, intygar Martin Da Sandklef. ”Något annat som är mycket viktigt för oss är den driftsäkerhet som Audio Pro erbjuder. Det skulle vara svårt för oss att supportera dessa produkter på distans, alltså är det av yttersta vikt att vi har ett högtalarsystem som fungerar utan avbrott. Att Audio Pro Business system dessutom erbjuder s k ljudzoner, uppskattas också. Våra butiker är förvisso inte gigantiska, så vi behöver inte ha extremt många olika ljudzoner, men det är förstås viktigt att vi kan reglera ljudnivån i t ex kassan så att inte en högtalare står och pumpar ut en så hög nivå att konversation blir omöjlig, samtidigt vill vi kunna skapa en stämning med hjälp av en högre ljudnivå i andra delar av lokalen.”

I takt med att Nudie Jeans utökar med fler butiker i såväl Sverige som resten av världen, monteras Audio Pro Business högtalare också i dessa lokaler. Redan nu hittar man Audio Pro Business i taket hos ett tjugotal butiker i Sverige och Europa, samt även i ett par butiker i USA. Martin Da Sandklef avslutar med att berätta att han dessutom brukar rekommendera Audio Pro Business högtalarsystem till andra branschkollegor inom retail; ”Det är helt enkelt ett system som presterar på alla fronter; genom såväl hög ljudkvalitet, flexibilitet, driftsäkerhet, miljö som estetik.