2023-04-13 07:00Press release

Koenigsegg satsar på kvalitet även för arbetsmiljön

Audio Pro Business - KoenigseggAudio Pro Business - Koenigsegg

Svenska Koenigsegg, biltillverkaren som tillverkar mycket exklusiva superbilar, har valt att satsa på kvalitet även när det gäller det ljud som personalen får uppleva på sin arbetsplats. Svenska Audio Pro har levererat ett trådlöst högtalarsystem som gör arbetsmiljön lite trevligare.

 

Strax utanför Ängelholm, i nordvästra Skåne hittar du superexklusiva bilinnovatören Koenigsegg som tillverkar ytterst exklusiva superbilar i mycket små serier. Företaget startades 1994 av Christian von Koenigsegg, med ambitionen att skapa ”the worlds greatest sportscar”. Denna ambition genomsyrar företaget än idag; Företaget har flera gånger slagit Guiness världsrekord i toppfart för en serietillverkad bil, senast 2017 när man nådde 447 km/h och även lyckades med bedriften 0-400-0 km/h på tiden 31,49 sekunder.

 

De höga ambitionerna och strävan efter god kvalitet genomsyrar företaget inte enbart i vad man producerar, utan även i hur man tar hand om sin personal. Koenigsegg kontaktade Audio Pro för att få hjälp med att få en högtalarlösning som kunde leverera ett behagligt ljud till utrymmen där deras personal vistas. Koenigsegg är nämligen övertygade om att musik har en stor inverkan på hur människor mår.

 

Jens Henriksen, CCO på Audio Pro berättar; ”Vi blev förstås mycket smickrade av att bli kontaktade av ett bolag med deras renommé. För mig representerar Koenigsegg ”the best of the best” och visst är det fantastiskt att få vara en av deras leverantörer, även om det inte är som någon komponent i deras bilar. I alla fall inte än så länge”, skrattar Jens skämtsamt, ”men vi jobbar på det. Att Koenigsegg är fokuserade på kvalitet även i utformningen av sina produktionsanläggningar, känns logiskt”, resonerar Jens Henriksen. ”Personal som mår bra, gör ett bättre jobb, det vet man ju. Och våra produkter håller en kvalitet som uppfyller deras krav.”

 

Att ljudet verkligen har en betydande inverkan på miljön, upplevde Koenigsegg nyligen, då musiken i lokalerna stängdes av under en dag och personalen genast reagerade. Plötsligt blev bakgrundsljud mycket tydligare. Musiken fungerade inte längre som den dämpande ljudridå som den brukade och personalen reagerade därför. ”Ja, det bekräftade ju onekligen vad vi har trott och agerat utifrån,” säger Koenigsegg.

 

På sikt kommer troligtvis antalet högtalare att utökas i företagets lokaler. ”Just nu expanderar vi befintligt huvudkontor och bygger en ny produktionshall, och med största sannolikhet kommer vi att planera för Audio Pros trådlösa ljud även här”, avslutar Koenigsegg.



About Audio Pro

Audio Pro is a Swedish company with strong roots in the early HiFi industry. The company has designed, developed and manufactured speakers since 1978 and is today available in over 55 countries globally. Audio Pro launched in the 70’s a range of active speakers with advanced technology and high sound quality, that have become milestones in the history of speakers. Today Audio Pro is still a strong and innovative company, managed with high entrepreneurial spirit, and the active speakers have now been equipped with wireless, multiroom and smart voice-control features. Since 2012 the company have also entered the commercial segment with a range of products for retail and hospitality. The brand Audio Pro Business offers wireless speaker systems for stores, restaurants, hotels etc. In recent years, Audio Pro has increased its focus on more sustainable solutions, by e.g. prolonging the life span of its products.


Contacts

Maria Tullgren
Press Contact
Maria Tullgren
Jens Henriksen
Chief Sales & Marketing Officer
Jens Henriksen