2022-12-14 10:43Press release

Kundupplevelsen allt viktigare i fysiska butiker

Audio Pro Business, ELONAudio Pro Business, ELON

ELONs butiker satsar stort på en utökad köpupplevelse genom både doft, smak och ljud. Svenska högtalartillverkaren Audio Pro är leverantör av ett trådlöst högtalarsystem som gör musik och dess stämningsskapande till en del av denna upplevelse.

För 3 år sedan lät Kalle Cers, ägare till 3 ELON butiker, montera in högtalare från Audio Pro Business i sin butik på Sveavägen i Stockholm. Målet var att förbättra kundupplevelsen ytterligare med hjälp av bra musik. Just själva kundupplevelsen är något som Kalle Cers har jobbat hårt med sedan han startade sin karriär i branschen för 15 år sedan. Idag äger han 3 ELON butiker och butiken på Sveavägen är en butik som sedan 2 år har varit tämligen unik i sitt koncept, i synnerhet med avseende på kundupplevelse. Här har man ett komplett kök redo för matlagning direkt i butik. Det gör att man kan bjuda in kunderna på mat man lagat till i butiken antingen före eller efter stängning.

”Vi bjuder gärna in våra kunder på frukost eller middag som vi kan servera i lugn och ro, samtidigt som vi diskuterar affären”, förklarar Kalle Cers. ”Och vill någon kund själv prova produkterna genom att laga maten själv, så är detta förstås också fritt fram.” Denna utökade kundupplevelse är något som Kalle har eftersträvat i många år. ”Mitt mål har alltid varit att skapa något roligare, och något hemtrevligare än ett vanligt, traditionellt butikskoncept för vitvaruhandel.”

Doften av nybakta frukostbullar är dock inte tillräcklig för Kalle Cers, även om doft och smak är fantastiska för att skapa en känsla. Även ljudupplevelsen är viktig, förtydligar Kalle. ”Musik bygger stämning på ett helt enastående sätt.” Efter kontakt med svenska högtalartillverkaren Audio Pro, monterades 7 högtalare in i taket av butiken på Sveavägen för 3 år sedan. ”Jag märker tydligt på mina kunder att de hellre rör sig runt i butiken i lugn och ro med sin nybryggda kopp kaffe om det spelas lite behaglig musik i bakgrunden. Att knalla runt i en tyst butik, känns helt annorlunda och avsevärt mer stressande. Min slutsats är dessutom att inte bara kunderna blir glada av musiken, utan även jag själv och min personal, vilket självklart också är mycket viktigt. Glad personal är alltid viktigt att eftersträva. ”

Nu tar Kalle kundupplevelsen ett steg längre. ”Jag har länge grunnat på vad man kan göra för att skapa nyfikenhet och intresse för de potentiella kunder som passerar utanför min butik. Hur får jag personer som egentligen bara tänkt passera, att titta in i skyltfönstret och locka dem in för ett spontanbesök i butiken?” I dagarna levereras Audio Pros utomhushögtalare, som ska monteras utanför butiken.  Om musik kan skapa trivsam känsla inne i butiken och främja affärerna, så måste väl behaglig musik även ha en positiv effekt även utanför butiken, resonerar Kalle Cers.

Efter utvärdering av vad Audio Pro Business högtalarkoncept har tillfört köpupplevelsen på Sveavägen har Kalle sedan några veckor tillbaka monterat motsvarande högtalare även i sin butik i Sickla. ”Jag räknar kallt med att kunna göra både kunder och personal lika glada här som i den första butiken. Den tredje butiken lär förmodligen också utrustas med ljud så småningom, men just nu använder jag den som referens och jämförelse till de övriga butikerna. Men högst troligt kör vi ett vinnande koncept även här, avslutar Kalle Cers.