2022-04-12 07:00Press release

Lillebror ser dagens ljus

Audio Pro C5 MkIIAudio Pro C5 MkII

Mångfaldigt prisbelönta högtalaren C5 lanseras i en ny uppdaterad version; C5 MkII, av svenska högtalartillverkaren Audio Pro. C5 MkII levererar 3 multirumsystem i 1, genom att erbjuda såväl AirPlay 2, Google Cast som Audio Pros eget multirumsystem.

Efter enorma framgångar med den nya C10 MkII tar nu svenska Audio Pro fram lillebror-versionen av högtalaren, genom att släppa loss C5 MkII på marknaden. Jens Henriksen, CCO på Audio Pro förklarar; ”I april 2021 lanserade vi en uppdaterad version av vår prisbelönta högtalare C10. Den nya C10 MkII klarar av att leverera multirumljud via såväl AirPlay 2 och Google Cast som via Audio Pros eget multirumsystem. Och trots att produkten på detta vis blev något dyrare än sin föregångare, har ändå försäljningen ökat dramatiskt. Vi blev helt tagna på sängen av denna utveckling, och fick snabbt öka på tillverkningstakten för att möta efterfrågan.”

Nu har marknaden börjat skrika efter en lillebror till denna högtalare med det mäktiga ljudet. ”Våra konsumenter är vana vid att kunna bygga ihop sitt eget skräddarsydda multirum-system i sina hem, vilket innebär att man vill kunna sätta olika högtalare med olika storlek anpassade efter respektive rums funktion och storlek. Vår tidigare C5 har varit mycket populär i t ex sovrum, kök och andra mindre rum, där en C10 kan anses vara alltför kraftfull. Och när vi nu kunnat erbjuda C10 MkII med AirPlay 2 och Google Cast, skapas det förstås en efterfrågan på även en mindre högtalare med motsvarande egenskaper” förtydligar Jens Henriksen. Både C10 MkII och C5 MkII har även Spotify Connect och Bluetooth inbyggt.

I början av april dyker C5 MkII upp på marknaden. Utseendet påminner i stort om sin föregångare C5, med öppen front och läderhandtag i ovankant. Men på kontrollpanelen på ovansidan har ännu en snabbvalsknapp dykt upp. ”Våra bekväma preset-knappar är mycket populära hos våra konsumenter, därför passade vi på att öka antalet från fyra till sex knappar nu i samband med uppdateringen av den nya modellen”, berättar Jens Henriksen. Med snabbvalsknapparna nås favoritspellistan, eller favoritradiostationen med hjälp av ett enkelt knapptryck. Helt utan att ens behöva öppna app:en i mobiltelefonen.

Audio Pro släpper en lång rad högtalare under våren, samtliga med AirPlay 2 och Google Cast såväl som företagets eget multirumsystem. Att C5 MkII kommer att passa väl in i familjen av multirumhögtalare torde vara självklart. Möjligheten att anpassa hemmets högtalarsystem utifrån de specifika behov man har, kräver ett brett sortiment med högtalare anpassade efter såväl yta som estetiska preferenser, och Audio Pro siktar onekligen på att försöka möta samtliga behov.