2021-12-08 08:00Press release

Liten färgklick i två intensiva färger

Audio Pro T3+ Green and Coral 1Audio Pro T3+ Green and Coral 1

Två nya färger; grön och korallröd, dyker upp i en begränsad upplaga av högtalardesignern Audio Pros populära T3+ högtalare. I mitten av december ser de nya färgerna dagens ljus.

 

Året med pandemin har gjort att en grönskande omgivning som en prunkande trädgård har blivit hårdvaluta. Man vill kunna ta reträtt till en grönskande omgivning när man har blivit begränsad i sina sociala kontakter. Detta har nu också början smitta av sig till inredningsbranschen, som nu signalerar att grönt har blivit en het inredningstrend.

 

Denna trend är något som den svenska högtalardesignern Audio Pro har anammat, och därför släpper en prisbelönt högtalare, T3+, i färgen ’garden’. Den djupt gröna nyansen för tankarna onekligen till frodiga blad i en spirande trädgård. Den lugnande gröna färgen passar bra i ett sovrum som inbjuder till vila, men även i ett vardagsrum med sober stil, kanske t o m en brittisk bibliotekskänsla med Chesterfield soffor och mahognyhyllor. Att Bluetooth högtalaren är försedd med ett batteri, gör att om man skulle vilja ta den växtinspirerade högtalaren med sig ut i trädgården, så är man väl rustad.

 

Audio Pro, med ambitionen att alla ska kunna hitta sin favorithögtalare, släpper samtidigt högtalaren, i en färg med raka motsatsen när det gäller färgupplevelse. T3+ erbjuds i en knalligt orange-röd-rosa nyans som man lämpligt nog döpt till ’coral’. Den pigga färgen livar upp den mest tråkiga omgivning, och går sällan obemärkt förbi. Begreppet korall har fått sitt namn efter de ryggradslösa havsdjur som lever på tropiska havsbottnar. Färgen är uppkallad efter de intensivt röda eller rosa-orange skelett av dyrbar korall som historiskt har använts för att tillverka smycken.

 

I många kulturer anses färgen vara lyckobringande och har därför använts som lyckoamulett i många århundraden. De äldsta smyckena av röda koraller som man har hittat kan dateras så långt tillbaka som cirka 3000 år f.Kr., till det som kallas den Mesopotamiska civilisationen. Korallröd anses vara mer sofistikerad än orange, mindre överdrivet feminin än rosa, och mindre aggressiv än röd. Korallröd är helt enkelt en fantastisk balansgång mellan de varma tonerna inom färgspektrat. Korallröd är en färg som ofta uppfattas som uteslutande positiv, något som associeras till sommar, semester och resor till exotiska platser. Och varför inte låta högtalaren utstråla sommar, sol och semester?

 

Dessa färginjektioner till högtalare är som vanligt endast ett tillfälligt gästspel i Audio Pro’s sortiment. Jens Henriksen, CCO på Audio Pro, förklarar; ”Vår tanke med dessa begränsade upplagor av färger som normalt sett inte ingår i vårt sortiment, är främst att erbjuda en liten vitaminspruta till det ordinarie sortimentet. Vi är väl medvetna om att färgerna inte passar alla och inte heller i alla hem, men ibland piggar det upp och skapar lite nytänkande. En högtalare måste ju inte alltid vara svart eller grå, även om man lätt kan tro det när man tittar på det utbud som normalt sett erbjuds på marknaden. Vi vill kunna erbjuda högtalare för alla typer av rum och alla typer av smakpreferenser. Och att det uppskattas av konsumenterna är tydligt, då dessa begränsade upplagor av färger, ofta brukar sälja slut långt tidigare än vad vi förväntat oss. ”

 



About Audio Pro

Audio Pro is a Swedish company with strong roots in the early HiFi industry. The company has designed, developed and manufactured speakers since 1978 and is today available in over 55 countries globally. Audio Pro launched in the 70’s a range of active speakers with advanced technology and high sound quality, that have become milestones in the history of speakers. Today Audio Pro is still a strong and innovative company, managed with high entrepreneurial spirit, and the active speakers have now been equipped with wireless, multiroom and smart voice-control features. Since 2012 the company have also entered the commercial segment with a range of products for retail and hospitality. The brand Audio Pro Business offers wireless speaker systems for stores, restaurants, hotels etc. In recent years, Audio Pro has increased its focus on more sustainable solutions, by e.g. prolonging the life span of its products.


Contacts

Maria Tullgren
Press Contact
Maria Tullgren
Jens Henriksen
Chief Sales & Marketing Officer
Jens Henriksen