2022-04-26 07:00Press release

Multirum rock n’ roll

Audio Pro, Drumfire IIAudio Pro, Drumfire II

Audio Pros populära Drumfire lanseras i en ny, uppdaterad version med såväl AirPlay 2, Google Cast som företagets eget multirumsystem. Den nya Drumfire II levererar multirum på 3 olika sätt. Drumfire D-2 lanseras samtidigt med samma utökade funktioner.

I slutet av april släpper den svenska högtalartillverkaren Audio Pro en ny version av företagets prisvinnande Drumfire med det nya, tämligen självklara, namnet; Drumfire II. Jens Henriksen, CCO på Audio Pro förklarar; ”När vår ursprungliga Drumfire släpptes 2018, förväntade vi oss ett positivt mottagande, men att den skulle bli en så populär produkt hade vi inte i vår vildaste fantasi kunnat gissa. Det maffiga ljudet har gått hem hos många fler konsumentgrupper än vad vi förväntat oss. Självklart hamnade den helt rätt hos rock n’ roll älskaren som vill få rummet att vibrera, men även hos konsumenter som gärna lyssnar på mer stillsam jazz eller klassisk musik, blev högtalaren en populär produkt. Ljudåtergivningen plockar upp nyanser i musiken som uppskattas inom flera olika genrer.”

Att företaget fyra år senare skulle släppa en uppdaterad version, som erbjuder multirumfunktion på tre olika sätt, anade man inte då. ”När Drumfire släpptes var multirum konceptet fortfarande ganska nytt, och vi var inte många leverantörer som kunde prestera denna funktion. Nu har branschen hängt på, och numera finns ett behov av att även kunna erbjuda AirPlay 2 och Google Cast. Och eftersom Drumfire fortfarande är omåttligt populär, kände vi det naturligt att uppdatera vår prisvinnande värsting”, förklarar Jens Henriksen.

Precis som tidigare, erbjuder företaget möjligheten att köpa enbart den övre högtalaren, utan den nedre subwoofern, om så önskas. Även här i en version med AirPlay 2 och Google Cast. Den nya versionen kallas Drumfire D-2 och kan precis som sist, enkelt placeras på en bänk eller ett hyllplan och prestera tämligen maffigt ljud, om du inte skulle få plats med golvversionen av Drumfire.

Förutom att ljudet har förbättrats ytterligare något i denna nya Drumfire II, så har antalet förvalsknappar ökat till 6 stycken. ”Våra populära presets-knappar, där du enkelt startar din favoritspellista eller favoritradiokanal med ett enkelt knapptryck direkt på högtalaren, utan att ens öppna app:en i telefonen, är något som fortfarande får mycket positiv kritik. Så vi passar på att öka antalet förvalsknappar nu i samband med den nya lanseringen,” kommenterar Jens Henriksen. Båda högtalare har även Spotify Connect och Bluetooth inbyggt.

Ryktet om Drumfires maffiga ljud, som får alltför ljudkänsliga grannar att klaga på att konserten upplevs äga rum även inne i deras hem, har plockat poäng i många produkttester världen runt. Att uppföljaren Drumfire II och Drumfire D-2 nu ska gå samma utveckling till mötes är något det skandinaviska företaget kallt räknar med. ”Drumfire kommer sannolikt mötas med samma positiva kritik, den har ju enbart blivit ännu bättre, och vi tror att den kommer att fortsätta att rocka loss hemma hos våra konsumenter under ett antal år till framöver”, avslutar Jens Henriksen.