2022-08-16 07:00Press release

Populär högtalare uppdateras med fler multirumsalternativ

Audio Pro A10 MkII 1Audio Pro A10 MkII 1

Svenska högtalarproducenten Audio Pro lanserar i dagarna A10 MkII, en uppdaterad version som nu erbjuder 3 alternativ för multirum; AirPlay 2, Google Cast samt Audio Pros eget multirumsystem.

 

I mitten av augusti lanserar svenska högtalartillverkaren Audio Pro en ny version av sin mycket populära högtalare A10. Den nya A10 MkII har utrustats med fler lösningar för multirum;  förutom det ordinarie Audio Pro multirumsystemet, erbjuds nu även Google Cast och AirPlay 2. Jens Henriksen, CCO på Audio Pro berättar; ”Vi har gjort en genomgående uppdatering av samtliga av våra högtalare i vårt sortiment, och turen har nu kommit till vår mycket populära A10, som i den nya versionen får namnet A10 MkII.”

 

A10 MkII och dess föregångare är en högtalare med ett något mindre fotavtryck. Den runda, slimmade högtalaren är mycket populär tack vare sin storlek, i sovrum, kök och andra rum med mindre yta. Då det är en multirumhögtalare bygger man gärna ihop ett system av flera högtalare, och placerar kanske en något större högtalare som C10 MkII, A28 eller A38 i vardagsrummet, en mer regntålig A15 att bäras ut i trädgården till grillkvällar, och får därmed möjlighet att låta samma musik ljuda genom hela huset och trädgården.

 

Den mycket uppskattade funktionen av presets återfinns även på denna version. Med hjälp av fyra förvalsknappar når man favoritspellistan eller favoritradiokanalen med ett enda knapptryck. Då krävs inte ens att man använder appen i telefonen för att börja spela. ”Våra presets har onekligen blivit populära. Vi ser att användarvänligheten i denna funktion uppskattas stort av våra kunder.” förklarar Jens Henriksen.

 

Att högtalaren enkelt med hjälp av två olika fästen kan placeras antingen i taket eller på väggen, har också gjort att högtalarens popularitet har ökat. Än så länge är det ganska få högtalare på marknaden som erbjuder denna möjlighet. ”Vi menar att likaväl som utseendet på en högtalare ska erbjuda valmöjligheter, så måste även placeringen av en högtalare få väljas utifrån vilka preferenser man har kring sin inredning.” förtydligar Jens Henriksen.

 

Den cylinderformade högtalaren beräknas dyka upp i handeln i mitten av augusti. 



About Audio Pro

Audio Pro is a Swedish company with strong roots in the early HiFi industry. The company has designed, developed and manufactured speakers since 1978 and is today available in over 55 countries globally. Audio Pro launched in the 70’s a range of active speakers with advanced technology and high sound quality, that have become milestones in the history of speakers. Today Audio Pro is still a strong and innovative company, managed with high entrepreneurial spirit, and the active speakers have now been equipped with wireless, multiroom and smart voice-control features. Since 2012 the company have also entered the commercial segment with a range of products for retail and hospitality. The brand Audio Pro Business offers wireless speaker systems for stores, restaurants, hotels etc. In recent years, Audio Pro has increased its focus on more sustainable solutions, by e.g. prolonging the life span of its products.


Contacts

Maria Tullgren
Press Contact
Maria Tullgren
Jens Henriksen
Chief Sales & Marketing Officer
Jens Henriksen