Svenska högtalartillverkaren Audio Pro lanserar i dagarna den mycket populära multirumhögtalaren A28 i en ny finish, valnötsfanér.
En skandinavisk, minimalistisk designstil är något som svenska högtalartillverkaren Audio Pro har gjort sig kända för. Ofta har designen inneburit en målad yta i standardfärger som svart, vitt och grått, men det är länge sedan man haft en yta i träfanér där träets ådring varit en del av designen. Jens Henriksen, CCO på Audio Pro förklarar, ”Vi har en stark tro på att vår skandinaviska, lite minimalistiska stil är en del av vårt framgångsrecept. Vi är inte så mycket för krusiduller och utsmyckningar, utan vill hålla vår design så ren som möjligt. Dock har vi på senare tid upplevt ett sug i marknaden efter en yta som lyfter fram trästrukturen och dess vackra ådring och skiftande färgskala. Vi konstaterade att detta inte behöver tumma på vår minimalistiska och sparsmakade design, utan går fint att kombinera. Vi har därför valt att lansera en av våra mycket populära högtalare, A28, i en vacker valnötsfanér.”
A28 lanserades redan i april 2022, och är en liten, men kraftfull multirumhögtalare i stereopar som fungerar lika bra som TV-högtalare som till musiklyssning. A28 (och dess föregångare A26) lanserades som en ”soundbar-killer” eftersom den är bättre på att leverera TV-ljud än vad en soundbar kan. Samtidigt som den på ett överlägset sätt kan prestera imponerande ljud vid musiklyssning, vilket därmed gör att du inte behöver investera i två olika produkter för att lösa båda behov. A28 är en multirumhögtalare som erbjuder 3 olika multirumssystem; AirPlay 2, Google Cast och Audio Pros eget multirumssystem. Multirumsfunktionen gör att du enkelt kan koppla samman A28 med högtalare du placerat i andra rum, för att på så vis spela samma musik i hela ditt hem, om så önskas.
”Vi som funnits med i branschen länge, betraktar ofta en träfanér med något som tillhör det förgångna, en designstil som man kanske förknippar med 1960 och -70 talet. Men för en generation som inte upplevt denna era, verkar denna stil kännas ny och spännande. Och i takt med att vi själva arbetat med detta material, har vi faktiskt börjat känna att det inte alls känns särskilt gammaldags, utan tvärtom exklusivt och ger nästan en taktil känsla, att man kan uppleva träets ådring som en hyllning till naturmaterial, och dess vackra variation i strukturen. Och nu känns det helt självklart att vi ska kunna erbjuda denna finish likaväl som en slät, målad yta”, berättar Jens Henriksen.
Audio Pro kommer att noga utvärdera hur denna nyhet tas emot av kunderna, och blir den lika populär som de initiala testerna visat, så är det inte omöjligt att fler högtalare kommer att erbjudas i denna finish. A28 kommer att finnas tillgänglig hos återförsäljare i slutet av februari med ett rekommenderat cirkapris om 6.500 SEK.
Audio Pro is a Swedish company with strong roots in the early HiFi industry. The company has designed, developed and manufactured speakers since 1978 and is today available in over 55 countries globally. Audio Pro launched in the 70’s a range of active speakers with advanced technology and high sound quality, that have become milestones in the history of speakers. Today Audio Pro is still a strong and innovative company, managed with high entrepreneurial spirit, and the active speakers have now been equipped with wireless, multiroom and smart voice-control features. Since 2012 the company have also entered the commercial segment with a range of products for retail and hospitality. The brand Audio Pro Business offers wireless speaker systems for stores, restaurants, hotels etc. In recent years, Audio Pro has increased its focus on more sustainable solutions, by e.g. prolonging the life span of its products.