2024-04-23 07:00Press release

Premium vitvaror briljerar i showroom med premium ljud

Audio Pro, BertazzoniAudio Pro, Bertazzoni

Italienska premium varumärket Bertazzoni som producerar högkvalitativa vitvaror för hela köket, allt från spisar till kylskåp, har monterat in högtalare från svenska högtalartillverkaren Audio Pro i sitt inspirerande showroom i centrala Stockholm. Premium ljud till premium kök, verkar devisen vara.

Italienska Bertazzoni är världens äldsta familjeföretag som fortfarande är ägt av samma familj. Femte och sjätte generationen driver numera företaget som nu hunnit fylla 140 år. Orten Guastalla i norra Italien är fortfarande företagets hemvist, precis som 1882 då företaget grundades här av Franscesco Bertazzoni och hans son Antonio. På den tiden producerade företaget precisionsvågar för de lokala ostmakarna i Emilia-Romagna regionen. Sedan dess har dock företagets sortiment växt avsevärt till att nu kunna erbjuda vitvaror för hela köket, allt från spisar till kylskåp.

Audio Pro, Bertazzoni

Företagets showroom i Stockholm, som funnits sedan 2012, byggdes om i början av året och i samband med detta passade man på att byta ut det befintliga ljudsystemet som inte fungerade så bra. Peter Ericsson, VD för Bertazzoni i Norden förklarar; ”Vårt gamla högtalarsystem var lite krångligt att använda eftersom det krävdes flera olika moment för att få det att spela och det gjorde att vi dessvärre undvek att använda det. Vilket är synd, eftersom vi egentligen tycker att det är positivt att spela musik, då det upplevs som mer glatt i lokalen. När vi nu monterat in högtalarsystemet från Audio Pro Business, så har det blivit så enkelt att vem som helst kan använda det. Ljudet upplevs som klart och distinkt, vilket är viktigt då vi vill ha en kvalitet på ljudet som matchar den kvalitet vi har på de produkter vi säljer. Premium ljud till premium vitvaror.”

”Vi uppskattar enkelheten i Audio Pro Business systemet, då det är lätt att justera ner ljudet i en zon, eller enkelt helt ta bort det, om så skulle behövas när man sitter med en kund. Denna möjlighet att välja ljudzoner och spela olika högt i olika zoner, spelar stor roll för oss. Ibland vill man ha tyst i en del av lokalen när man sitter med kunder men samtidigt i en annan del av lokalen vill man kunna fortsätta spela musik. Likaså om man skulle sitta i ett möte över datorn, då kan vi tysta ner kontorsdelen av lokalen, vilket gör det mycket praktiskt,” förklarar Peter Ericsson.

Audio Pro, Bertazzoni

Något som också var avgörande för Bertazzoni vid val av högtalarsystem var enkelheten kring montering, och att det skulle vara snygga produkter som passade in i deras miljö. ”Just möjligheten att kunna placera i befintliga elskenor och därmed ha flexibilitet kring att kunna snabbt och enkelt, utan kabeldragning, flytta högtalaren till en annan placering, var viktigt för oss. Det var i princip en avgörande faktor, då vi lite då och då möblerar om i lokalen och då kan vi samtidigt justera ljudpunkterna som vi vill”, betonar Peter Ericsson.

Jens Henriksen, CCO på Audio Pro, instämmer i att enkelheten kring såväl handhavande som  montage samt ljudzoner ofta är något som uppskattas av kunder. ”Vi är mycket glada över att Bertazzoni nu har ett högkvalitativt ljudsystem som gör att man inte längre undviker musik utan tvärtom gärna låter det bli en positiv del av köpupplevelsen. Vår erfarenhet är att musik påverkar hur man upplever butiksmiljön i större grad än man kanske kan tro, och det blir allt viktigare för den fysiska handeln att maximera fördelarna kring att kunna påverka alla sinnen på ett helt annat plan än e-handeln kan.”