2018-12-05 14:11Press release

Prisvinnande positivitet & fortsatta förändringar

null

Det har varit ett händelserikt år för det svenska företaget Audio Pro, som sedan juli har nya ägare. Företaget har i år lanserat fler produkter än någonsin tidigare, ökat fokus på att stärka den globala närvaron och bytt namn på den professionella sidan av verksamheten. Alldeles nyligen utsågs dessutom Audio Pros produkter till ”Årets bästa” både inom kategorin trådlösa högtalare och multirumsystem.

Audio Pro började för över 40 år sedan bygga högtalare med ett enda mål; att skapa det bästa möjliga ljudet till det bästa möjliga priset. Idag hittar man Audio Pro i fler än 45 länder på fyra kontinenter. Det är fortfarande samma ambition som leder företaget. Små högtalare med stort ljud. Och numer är allting också trådlöst och multirum.

Det är svårt att översätta ljudupplevelser till ord. Det finns 28 bokstäver i alfabetet, som vi kan använda för att beskriva ljudet. Men det finns ungefär 20 000 hörselceller i vart och ett av öronen, som man kan använda till att lyssna och bedöma.

I våras lanserade Audio Pro tre multirumhögtalare - C3 och C5A samt Drumfire - och nu i höst har Audio Pro släppt ytterligare två multirumhögtalare - A10 och A40 - där den sistnämnda är en jubileumsmodell (den tillverkas endast i 1000 individuellt numrerade exemplar) som tagits fram för att fira företagets 40-årsjubileum.

Gemensamt för de fem nya högtalarna som lanserats under året är att de kan ingå i ett multirumsystem via ett WiFi-nätverk, och de är försedda med Bluetooth för att kunna användas där det inte finns något trådlöst nätverk. Det finns också en AUX-ingång om man skulle vilja ansluta med en kabel. Och de kan kontrolleras med smartphone eller surfplatta (iOS/Android) via Audio Pros app, där man även kan hantera högtalaren med hjälp av rösten via Amazon Alexa. De har dessutom snabbvalsknappar, som enkelt kan programmeras för att till exempel starta en spellista på Spotify eller en internetradiokanal – utan att man behöver ta fram sin mobil.

Årets bästa produkter
De nya produkterna har tagits emot mycket väl på marknaden och de har fått överväldigande goda recensioner. Som exempel kan nämnas att tre av fyra trådlösa högtalare i What Hi-Fis lista över årets bästa produkter är från Audio Pro* och på deras lista över årets bästa multirumsystem är ett av två från Audio Pro**.

Den 7 november tillkännagav What Hi-Fi sina 25 ”Product of the year” Awards 2018. Audio Pro Addon C10 utsågs till “Best wireless speaker”, och titeln “Best multi-room system” gick också till Audio Pro (för ett system bestående av Addon C10, Addon C5 och Link 1).

— Det är självklart kul att hamna högst upp på denna typ av listor, och att detta är en återspegling av verkligheten är för oss helt självklart – vi går mot ett nytt rekordår, säger Jens Henriksen, global försäljnings- och marknadsdirektör på Audio Pro.

Fortsatta förändringar
Det första intrycket av en produkt idag kommer, i många butiker, snarare från förpackningen än själva produkten. Förpackningen är alltså viktig, och Audio Pro håller just nu på att designa om sina förpackningar för att lyfta fram att de är ett svenskt bolag – bland annat genom bilder på svensk natur och fauna på kartongerna.

Audio Pro fortsätter fokusera på utveckling av smarta multirumhögtalare, bland annat i samarbete med Google, och ytterligare produkter kommer att släppas under nästa års första kvartal.

Fantastisk utveckling
Audio Pro har haft en fantastisk utveckling de senaste åren. 2013 nästan dubblades omsättningen till cirka 60 miljoner kronor, 2014 ökade företagets omsättning med nära fyra gånger, till 228 miljoner kronor, och 2015 omsatte Audio Pro (med åtta anställda) drygt 300 miljoner kronor. Företaget tiofaldigade alltså omsättningen på tre år.

Den 1 september 2016 blev Audio Pro tio anställda, i och med att de nuvarande ägarna Jens Henriksen och Nils Ankarcrona började på företaget. Och den positiva utvecklingen har fortsatt – 2016 blev ett nytt rekordår, med en omsättning på 332 miljoner kronor, och 2017 ökade omsättningen till 340 miljoner kronor.

— Audio Pro har ökat omsättningen fem år i rad, och gått från att omsätta ungefär 30 miljoner kronor till drygt 300 miljoner kronor, samtidigt som vinstmarginalen legat stabilt på omkring tio procent. Och 2018 års resultat kommer bli företagets bästa någonsin, säger Nils Ankarcrona, vd på Audio Pro.

Professionella sidan
Audio Pro har i många år även utvecklat och sålt produkter under varumärket Sonab – trådlösa högtalarsystem för butiker, restauranger, bilhallar etcetera. Under året har man bytt namn på den delen av verksamheten från Sonab till Audio Pro Business – och detta produktområde förväntas växa kraftigt under de närmaste åren.

* https://www.whathifi.com/awards/best-wireless-speakers-2018

** https://www.whathifi.com/awards/best-multi-room-systems-2018

 

 

För ytterligare information, kontakta:

- Jens Henriksen, global försäljnings- och marknadsdirektör, tel 0705-43 83 00, jens.henriksen@audiopro.se

- Lennart Thulin, presskontakt Norsholmen AB, tel 0705-106 106,
lennart.thulin@norsholmen.se

Om Audio Pro
Svenska Audio Pro har byggt och utvecklat högtalare sedan 1978. Från subwoofers och analoga stereohögtalare har företaget de senaste åren tagit steget över till trådlösa högtalare och multirum. Nu är Audio Pro en av de större aktörerna i sin bransch och har de senaste åren fått en rad utmärkelser för sina produkter från media i hela världen. Audio Pro finns i nuläget på 45 marknader globalt.



About Audio Pro

AUDIO PRO AB är ett svenskt ljudföretag med djupa rötter i HiFi-traditionen. Audio Pro har designat, utvecklat och tillverkat högtalare sedan 1978 och exporterar idag till över 45 länder. Audio Pro lanserade på 70-talet en rad aktiva högtalare som med avancerad teknologi och hög ljudkvalité har blivit milstolpar i högtalarhistorien. Idag är Audio Pro ett starkt och innovativt företag som drivs av en utpräglad entreprenörsanda där aktiva högtalare återigen står i fokus, nu med trådlösa möjligheter.

Contacts

Maria Tullgren
Press Contact
Maria Tullgren
Jens Henriksen
Chief Sales & Marketing Officer
Jens Henriksen