2022-09-13 07:00Press release

Soundbarkiller för den superkräsne

Audio Pro A48Audio Pro A48

Svenska högtalarutvecklaren Audio Pro har tagit fram en högtalare avsedd för även den mest kräsne musiklyssnaren. Den kombinerade TV-ljuds- och musiklyssningshögtalaren erbjuder multirumsfunktion med såväl AirPlay 2, Google Cast som Audio Pros eget multirumssystem.

 

I mitten av september ser A48 dagens ljus. Det är svenska högtalartillverkaren Audio Pros senaste skapelse i raden av högtalare som presterar mycket ljud från liten låda. A48 är, sett till volym, en av deras allra största högtalare även historiskt, men trots detta kan man applicera benämningen mycket ljud från liten låda, då högtalaren presterar avsevärt mer än vad man kan tro vid första anblicken.

 

”Vi upplevde ett hål i marknaden bland produkter som tilltalar den mer kräsne lyssnaren, men som samtidigt har en kostnadsbild som ligger inom rimligt räckhåll utan att kosta en mindre förmögenhet, berättar Jens Henriksen, CCO på Audio Pro. ”Det finns absolut bra HiFi produkter på marknaden idag, men vi menar att vi har utvecklat en produkt som ger en helt annan ”value for money” än vad dessa erbjuder. Motsvarande produkter på marknaden kostar ungefär 3-4 gånger mer än A48, med avseende på ljudprestation”, fortsätter Jens Henriksen. A48 är även utrustad med multirumsfunktion via såväl AirPlay 2, Google Cast som Audio Pros ordinarie multirumssystem.

 

Audio Pros nya A48 är avsedd för såväl TV-ljud som musiklyssning. A48s lillebror A38 kallades redan när denna introducerades, för ”soundbarkiller” då denna erbjuder TV-ljud på både ett mer estetiskt tilltalande sätt, och framförallt kan den erbjuda ett äkta stereoljud tack vare sin placering. A38, och nu förstås även A48, har dessutom fördelen att fungera fullt ut som musiklyssningssystem, vilket innebär att man inte behöver en ljudanläggning för TV:n och en separat för musiklyssning. A48 är optimerad för båda. Samtliga egenskaper har gjort att dessa högtalare fått smeknamnet soundbar killers.

 

Kapaciteten hos A48 är så kraftfull och går så djupt i basen att många blir förvånade. Även om A48 är större till volym sett, har den ett relativt litet fotavtryck, och personer som fått provlyssna några av de allra första exemplaren blir imponerade av vad de kan prestera. Avancerad DSP teknik är förklaringen. ”Vi ville hålla fast vid vårt vinnande koncept över åren, dvs mycket ljud ur liten låda,” förtydligar Jens Henriksen, ”Vi har ägnat mycket tid på utveckling för att kunna erbjuda detta även vid denna högpresterande högtalare.”

 

A48 har redan hunnit smyglanseras vid några mässor runt om i världen, och gensvaret har varit klart positivt. Nu återstår att se hur den stora marknaden tar emot denna satsning.



About Audio Pro

Audio Pro is a Swedish company with strong roots in the early HiFi industry. The company has designed, developed and manufactured speakers since 1978 and is today available in over 55 countries globally. Audio Pro launched in the 70’s a range of active speakers with advanced technology and high sound quality, that have become milestones in the history of speakers. Today Audio Pro is still a strong and innovative company, managed with high entrepreneurial spirit, and the active speakers have now been equipped with wireless, multiroom and smart voice-control features. Since 2012 the company have also entered the commercial segment with a range of products for retail and hospitality. The brand Audio Pro Business offers wireless speaker systems for stores, restaurants, hotels etc. In recent years, Audio Pro has increased its focus on more sustainable solutions, by e.g. prolonging the life span of its products.


Contacts

Maria Tullgren
Press Contact
Maria Tullgren
Jens Henriksen
Chief Sales & Marketing Officer
Jens Henriksen