2020-07-22 08:02Press release

Subwoofer lanseras med gedigen kunskap i bagaget

Audio Pro SW-10, white and blackAudio Pro SW-10, white and black

I slutet av juli månad lanserar den svenska högtalartillverkaren, Audio Pro, ännu en produkt. Denna gång gäller lanseringen en subwoofer, med kapacitet som får de flesta att häpna. Att Audio Pro även tidigare har lanserat subbasar som får publiken att nicka gillande, hör inte till ovanligheterna. Faktum är att företagets nu 42-åriga historia startade med ett mångårigt fokus på utveckling och produktion av just subwoofers. Dessa subbasar hade en nydanande konstruktion (den s.k. ACE-Bass teknologin, utvecklad av företagets grundare) vilket resulterade i en ljudkvalitet som gjorde sig väl känt inom branschen på endast några få år. Audio Pros produkter B2.50 och B4.200, som lanserades under 80-talet, omtalas fortfarande bland audiofiler.

”Förväntningarna är förstås höga, säger Jens Henriksen CCO på Audio Pro, när vi berättar för denna publik att vi planerar att lansera en ny sub. De har, imponerande nog, fortfarande dessa historiska klassiker i bakhuvudet. Så visst känner vi pressen, men samtidigt känner vi att vi bör kunna infria deras högt ställda förväntningar”. Subwoofern har förstås ytterligare krav på sig, än vad dess syskon förväntades prestera för 40 år sedan. Att kunna fungera som en komponent i ett home entertainment system som inte bara levererar musik utan även ett TV-ljud som får det att vibrera i ryggen.

SW-10 lanseras med syftet att vara det självklara valet av subwoofer tillsammans med företagets tidigare lanserade A26 och A36 högtalare. ”Vi vill kunna erbjuda våra kunder en premium sub som matchar A26 och A36. Det är förstås viktigt att anpassningen för TV fungerar fullt ut, så att sub:en, med hjälp av sina anpassade ingångar, kan ingå som en fullvärdig part i ett hemmabio system och inte bara presterar fantastiskt ljud vid musiklyssnande. Det kan tyckas enkelt, men det ställer helt andra krav på komponenter som chip, ingångar och annat”, fortsätter Jens Henriksen.

Designen av SW-10 är tämligen annorlunda än hur subwoofers generellt brukar se ut. Istället för en stor, slät låda, har Audio Pro valt att låta de passiva radiatorerna ligga synliga på sidorna. Genom att bryta den släta och annars kanske lite tråkiga ytan, upplevs kabinettet som mindre klumpigt och därmed något nättare i sin design. Dessutom uppfattas dessa synliga passiva radiatorer av många som ett mycket estetiskt tilltalande element. Nu återstår det att se om denna subwoofer med sin unika design och kraftiga tryck kan göra lika stort avtryck på marknaden som sina historiska syskon.



About Audio Pro

Audio Pro is a Swedish company with strong roots in the early HiFi industry. The company has designed, developed and manufactured speakers since 1978 and is today available in over 55 countries globally. Audio Pro launched in the 70’s a range of active speakers with advanced technology and high sound quality, that have become milestones in the history of speakers. Today Audio Pro is still a strong and innovative company, managed with high entrepreneurial spirit, and the active speakers have now been equipped with wireless, multiroom and smart voice-control features. Since 2012 the company have also entered the commercial segment with a range of products for retail and hospitality. The brand Audio Pro Business offers wireless speaker systems for stores, restaurants, hotels etc.

Contacts

Maria Tullgren
Press Contact
Maria Tullgren
Jens Henriksen
Chief Sales & Marketing Officer
Jens Henriksen