2024-04-09 07:00Press release

Vackert ljud till vackra rum

Audio Pro, John Bauer hotelAudio Pro, John Bauer hotel

Den välkända konstnären John Bauer har fått prägla inredningen hos John Bauer hotell i Jönköping. Då konstnärliga verk är en central del av inredningen valde hotellet även att använda sig av den limiterade upplagan av högtalare från Audio Pro som har designats av konstnär Andreas Wargenbrant.

I Jönköping har lokale konstnären John Bauer fått sätta sin prägel på det hotell som är uppkallat efter honom. Förutom att få njuta av denne konstnärs verk, har hotellet dessutom valt att plocka in alster även från andra kända konstnärer för besökarna. Bland annat har Andreas Wargenbrant fått bidra med ett av sina alster i form av en specialdesignad högtalare från svenska högtalartillverkaren Audio Pro.

Audio Pro, John Bauer hotel

Theodor Schönborg Fingal, en av delägarna på John Bauer, berättar: ”Vi genomförde en renovering under förra året, och i denna process satsade vi på att ta fram s k ateljérum med fokus på det estetiska och konceptuella, med väl utvalda material. I varje ateljérum hittar man konstverk från John Bauer, men även från andra konstnärer, och här tyckte vi att Andreas Wargenbrants designade högtalare ur Audio Pros sortiment passade väl in. Vi ville ha en högkvalitativ produkt, som vi kunde vara nöjda med. Det är viktigt att kunna erbjuda våra kunder en högtalare som levererar över förväntan. Så det var dels ett estetiskt val, då vi ville ha med Wargenbrants design, men även ett fokus på välljud som gjorde att vi valde högtalare från just Audio Pro.”

Audio Pro, John Bauer hotel

Jens Henriksen, CCO på Audio Pro, kommenterar: ”Vi tycker att hotellets koncept med starkt fokus på konstnärskap i allmänhet och John Bauer i synnerhet är mycket spännande. Detta lyfter onekligen deras design och inredning. Att vårt samarbete med Andreas Wargenbrant som resulterade i den begränsade upplagan av vår högtalare T3+, blev en av komponenterna i deras design tycker vi förstås är extra roligt.”

Audio Pro, John Bauer hotel

Vad en konstnär som John Bauer som målade sagomotiv i ett tidigt 1900-tal skulle tycka om Andreas Wargenbrants mer nutida motiv, förtäljer inte historien. Men nog passar Wargenbrants val av färg på högtalaren väl in i den murriga sagovärld som John Bauer gjort sig känd för. Och därmed också i den sobra inredning som hotellet tagit fasta på. Närmre ett hundra år skiljer konstnärerna åt, men kreativ talang råder det knappast brist på vare sig nu eller då.