2023-03-28 07:00Press release

Videos förklarar enkelt varför multirumhögtalare är bättre än Bluetooth

Audio Pro VideosAudio Pro Videos

Svenska högtalartillverkaren Audio Pro satsar på marknadskommunikation i filmformat för att kommunicera sitt budskap om varför multirumhögtalare är bättre än Bluetooth.

Audio Pro har upplevt en svårighet med att få ut sitt budskap om vilka fördelar en multirumhögtalare har i jämförelse med Bluetooth. Därför satsar företaget nu på att använda sig av film i större utsträckning än tidigare för att föra fram kommunikationen till den relevanta målgruppen. En samling videos har producerats som omfattar allt ifrån rena instruktionsfilmer till mer egenskapsorinterade produktioner. Bland filmerna kan man hitta information kring hur du ställer in presets, hur du använder Google Cast, AirPlay2 och Spotify Connect, hur du kan restreama ljudet ut från din skivspelare till dina multirumhögtalare, hur du kopplar in midnight mode och många andra funktioner som Audio Pros multirumhögtalare erbjuder. Allt i ett enkelt och mycket pedagogiskt format.

Kännedomen bland gemene man kring fördelarna med att använda sig av en multirumhögtalare kontra en Bluetooth högtalare, är dessvärre inte så hög idag. Även om många användare ofta tilltalas av tekniska finesser, är det inte självklart att man är helt insatt i vad respektive system verkligen innebär. Jens Henriksen, CCO på svenska högtalartillverkaren Audio Pro förklarar; ”Som högtalartillverkare har man en tendens att tro att allt är solklart för våra konsumenter. Själv tycker man att tekniken är enkel och självklar, men vi märker allt som oftast att vi bedrar oss. Och vi kan väl egentligen inte annat än klandra oss själva och branschen som helhet. Vi har helt enkelt inte lyckats med uppgiften att föra ut vårt budskap”.

Audio Pro har därför satsat på att ta fram ett urval informativa filmer, som ska råda bot på problemet. Video har visat sig vara ett smartare sätt att förklara vad som ibland kan upplevas som krångligt och komplicerat. Och video som media är förstås en kanal som uppskattas och numera även förväntas av  de flesta målgrupper. ”Vi hoppas och tror att filmerna ska lyckas förmedla vad vi själva tycker, dvs att det inte alls är så krångligt som många tror. Youtube har blivit en kanal som många söker sig till för information för att lära sig mer om en produkt man nyss köpt eller planerar att köpa, och enkelheten att förklara genom rörliga bilder är onekligen tydlig. På detta vis kan vi visa hur WiFi som multirumhögtalaren använder sig av både erbjuder bättre kvalitet, användarvänlighet och extra funktioner, i jämförelse med Bluetooth.”

”För oss känns det som en självklarhet att välja en multirumhögtalare, baserat på de många fördelarna, och vi hoppas framöver att detta budskap ska nå ut till våra konsumenter också”, avslutar Jens Henriksen.