2023-09-27 07:00Press release

Ännu en designutmärkelse för svenskt högtalarföretag

Audio Pro wins Wallpaper awardAudio Pro wins Wallpaper award

Svenska högtalardesignern Audio Pro har blivit tilldelad ”Smart Space Award for Most Perfect Portable Speaker” av välkända publikationen Wallpaper Magazine. Utmärkelsen gäller högtalaren T3+ i limiterad upplaga av Peter Eugén.

I dagarna kungjordes ännu en designutmärkelse för prestigefulla magasinet Wallpaper Magazine. Denna gång var det svenska högtalartillverkaren Audio Pro som lyckades knipa utmärkelsen ”Smart Space Award for Most Perfect Portable Speaker” för sin limiterade upplaga av T3+ som är ett designsamarbete med konstnär Peter Eugén.

Audio Pro wins Wallpaper award

Jens Henriksen, CCO på Audio Pro kommenterar; ”Att Audio Pro vinner utmärkelser för sina högtalare är absolut inte ovanligt. Det sker titt som tätt. Men att få en så här fin utmärkelse av ett så prestigefullt magasin är förstås extra smickrande. Wallpaper har länge varit ett av mina absoluta favoritmagasin, ett av de få som jag fortfarande prenumererar på faktiskt, och jag har alltid med intresse läst deras utvärderingar, så visst blir man glad när det egna företagets produkter får figurera i dessa sammanhang.”’

Audio Pro har under de senaste åren haft som mål att kunna erbjuda högtalare med flera olika estetiska uttryck. Företaget erbjuder flera olika materialval och färger på sina högtalare, och deras satsning på ’limited edtions’ vilket innebär att en unik färg eller andra designkomponenter erbjuds under en begränsad period, har blivit alltmer populära. Jens Henriksen förklarar. ”Vår filosofi är att vi vill kunna erbjuda högtalare som är anpassade såväl efter olika målgruppers olika preferenser, men även anpassade efter olika rums utseenden i ett hem. En högtalare som du tycker passar fint i vardagsrummet kanske inte estetiskt lämpar sig lika väl för ett kök eller sovrum. Vi vill kunna erbjuda en valfrihet i utseendet hos våra högtalare.”

”Denna högtalare som vi tagit fram genom ett designsamarbete med konstnär Peter Eugén, tycker vi dessutom är ett lysande exempel på att man kan använda en högtalare som ett designelement i hemmet. I vissa sammanhang vill man kanske ha en högtalare som smälter in i sin omgivning och därmed blir nästintill osynlig. I andra sammanhang kanske man tvärtom vill framhäva en högtalare på samma sätt som man skulle sätta fram en unikt designad vas som ett prydnadsföremål” förklarar Jens Henriksen.

Audio Pro wins Wallpaper award

Framöver är det sannolikt att Audio Pro kommer att lyckas vinna utmärkelser även i andra magasin. Företaget har en historia som visar att de är kapabla till att kunna knipa utmärkelser för såväl tekniska färdigheter som estetiska resultat. Men nog kommer Wallpaper Magazine förbli en milstolpe bland dessa utmärkelser.