2023-03-01 10:32Press release

Mercedes-Benz förhöjer upplevelsen i nya showrooms med premiumljud

Audio Pro Business, Mercedes-Benz, 1Audio Pro Business, Mercedes-Benz, 1

Svenska högtalartillverkaren Audio Pro levererar trådlöst högtalarsystem till Mercedes-Benz nya showroom-koncept i Sverige och Danmark. Musik blir en del av det nya, mer exklusiva bilhallskonceptet som omfattar såväl premium inredning som teknik.

 

Mercedes-Benz har påbörjat arbetet med att stärka varumärket med hjälp av ett koncept man kallar MAR20X, vilken avser att förhöja kundupplevelsen ute i agentnätverket till att ännu tydligare uppfattas som ett premiumvarumärke. Denna strategi innebär bland annat att man kommer att bygga om samtliga anläggningar med ett helt nytt koncept laddat med mycket ny teknik och nya arbetssätt för branschen. Musik kommer att vara en del av detta helhetskoncept.

 

Svenska högtalartillverkaren Audio Pro kontaktades av Joakim Hansson, VD på Digital Business Partner, som i diskussion med Mercedes-Benz Sverige föreslagit att en del av denna premiumupplevelse skulle skapas med hjälp av ljud. Joakim Hansson menade att sortimentet Audio Pro Business torde vara en perfekt matchning för detta. ”Vi menar att ett premiumvarumärke självklart ska använda sig av premiumljud”, förklarar Joakim.

 

Björn Glantz, konceptansvarig på Mercedes-Benz Sverige/Danmark berättar; ”Vi undrade om det skulle kunna upplevas som störande att ha musik spelandes i bakgrunden, men vi valde att göra ett provmontage för att utvärdera, och det visade sig att det tvärtom uppfattades som enbart positivt och att det stärker helhetsupplevelsen. Vårt nya koncept använder material som skapar en mycket behaglig arbetsmiljö med avseende på ljudförhållanden inne i showroom. Men en alltför tyst miljö kan i vissa fall upplevas som svårare att föra en konversation i. Musik, däremot, skapar gynnsamma förutsättningar för dialog mellan kund och personal på ett mer avslappnat och inbjudande sätt. Här blir Audio Pro Business en viktig komponent för att skapa en gynnsam miljö för konversation”

 

Fem av Mercedes-Benz butiker i Sverige och Danmark har redan installerat Audio Pro Business trådlösa högtalarsystem i sina hallar. Och under 2023 planeras för montage i ytterligare fem bilhallar. Joakim Hansson förklarar; ”Ljudet är en tillvalsmöjlighet till det ordinarie konceptet, inget kontraktskrav från Mercedes-Benz sida. Men de ansvariga på anläggningarna förstår snabbt vilken effekt ljud gör för helhetsupplevelsen av kundytan, och då kostnaden inte är särskilt hög, blir det därför ett tämligen enkelt beslut att välja att lägga till denna ljudlösning”.

 

Även Björn Glantz intygar att kostnaden känns låg i förhållande till vinsten man gör: ”Produkterna är väldigt kostnadseffektiva när man tänker på vilken effekt man får av upplevelsen i förhållande till vad det de facto kostar att installera dessa högtalare. Att använda Digital Business Partner och Audio Pro säkerställer att vi får en ljudåtergivning som är jämn och behaglig över hela kundytan, ett absolut krav från Mercedes-Benz sida.” Björn avslutar med att kommentera; ”Man skulle kunna säga att ljudet är en del i ett koncept som man förvisso kan leva utan, men när du väl har provat så vill du inte vara utan.”



About Audio Pro

Audio Pro is a Swedish company with strong roots in the early HiFi industry. The company has designed, developed and manufactured speakers since 1978 and is today available in over 55 countries globally. Audio Pro launched in the 70’s a range of active speakers with advanced technology and high sound quality, that have become milestones in the history of speakers. Today Audio Pro is still a strong and innovative company, managed with high entrepreneurial spirit, and the active speakers have now been equipped with wireless, multiroom and smart voice-control features. Since 2012 the company have also entered the commercial segment with a range of products for retail and hospitality. The brand Audio Pro Business offers wireless speaker systems for stores, restaurants, hotels etc. In recent years, Audio Pro has increased its focus on more sustainable solutions, by e.g. prolonging the life span of its products.


Contacts

Maria Tullgren
Press Contact
Maria Tullgren
Jens Henriksen
Chief Sales & Marketing Officer
Jens Henriksen