2021-04-29 07:18Press release

När ”lagom” är helt rätt

Audio Pro SW-5Audio Pro SW-5

Svenska ljudexperten Audio Pro släpper ännu en subwoofer. SW-5 är tänkt att perfekt komplettera tidigare produktlanseringar.

 

Under drygt 4 decennier har den svenska högtalartillverkaren Audio Pro designat och producerat subwoofers som vunnit otaliga utmärkelser genom åren. Audio Pro har ständigt haft som mål att skapa baslådor med litet fotavtryck men med mycket effekt. Den välkända subwoofern B2.50, som utvecklades redan under sent 70-tal omtalas ännu idag bland HiFi nördar som historisk. Den var en sensation på sin tid, med sin ringa storlek och inbyggda förstärkare och den unika ACE-bass teknologin som företagets grundare lanserade.

 

Detta stycke historia, har påverkat företagets resa framåt, och ligger fortfarande till grund för dess utveckling idag. Numera lanseras flera typer av subwoofers parallellt, med olika ambition och användningsområde. Tanken är att man ska kunna erbjuda flera olika subwoofers anpassade för olika behov. I slutet av förra sommaren, lanserade Audio Pro SW-10, en subwoofer med extra allt. Nu i dagarna lanserar företaget återigen en subwoofer, denna gång SW-5, en lillebror till den mer kraftfulla SW-10. SW-5 är tänkt att vara företagets basic subwoofer, den baslåda kunden har som första naturliga val, vid behov av en subwoofer som effektivt förstärker övriga valda högtalares ljudbild. Jens Henriksen, CCO på Audio Pro, förklarar; ”Vi har under många år framgångsrikt sålt en subwoofer som kallas Addon SUB. En sub som varit det naturliga valet när kunden har önskat stor sub effekt till liten peng. När vi nu uppdaterar vårt sortiment med en ny generation av både högtalare och subwoofers, behövde vi fylla det hål som Addon SUB lämnar efter sig. Vi behöver en liten, effektiv sub som har som mål att stödja produkter som C5 och C10, och även andra högtalare som har en sub utgång.”

 

”Man skulle kunna kalla högtalaren för ’lagom’”, fortsätter Jens Henriksen, ”Vi har ju gjort en högtalare som är tänkt att fylla någon form av basbehov av subwoofers, En ’basic’ sub helt enkelt. Men vi misstänker att många kommer att bli förvånade efter vilken effekt denna lagom-högtalare ger. Då bedöms den nog allt annat än bara ’lagom’, om man nu skulle lägga en sådan vikt vid ordet. Den ger maffig bas, som får det att vibrera i ryggen ordentligt. Vår definition av basic subwoofer, handlar snarare om vår positionering av produkten gentemot våra övriga baslådor i vårt sortiment. Men i jämförelse med liknande subwoofers på marknaden, ligger den nog snarare i gruppen högpresterande.” Måhända är det den ständiga jakten på ”value for money” eller ”mycket ljud i liten låda” som har fått Audio Pro att prestera lite i överkant även denna gång.



About Audio Pro

Audio Pro is a Swedish company with strong roots in the early HiFi industry. The company has designed, developed and manufactured speakers since 1978 and is today available in over 55 countries globally. Audio Pro launched in the 70’s a range of active speakers with advanced technology and high sound quality, that have become milestones in the history of speakers. Today Audio Pro is still a strong and innovative company, managed with high entrepreneurial spirit, and the active speakers have now been equipped with wireless, multiroom and smart voice-control features. Since 2012 the company have also entered the commercial segment with a range of products for retail and hospitality. The brand Audio Pro Business offers wireless speaker systems for stores, restaurants, hotels etc. In recent years, Audio Pro has increased its focus on more sustainable solutions, by e.g. prolonging the life span of its products.

Contacts

Maria Tullgren
Press Contact
Maria Tullgren
Jens Henriksen
Chief Sales & Marketing Officer
Jens Henriksen