2023-10-10 07:00Press release

Sött, salt, salmiak och bra ljud

Audio Pro, LakritsfabrikenAudio Pro, Lakritsfabriken

Svenska Lakritsfabriken i Ramlösa anlitar svenska högtalartillverkaren Audio Pro för att ljudsätta sina butiker för premiumlakrits med premiumljud.

Sedan 2011 har svenska Lakritsfabriken i Ramlösa sålt premiumlakrits till svenska konsumenter. Idag säljer företaget sin lakrits även långt utanför den svenska gränsen till såväl europeiska länder som nordamerikanska, och sortimentet har samtidigt hunnit utökas till att även omfatta exempelvis chokladdoppade lakritsprodukter, kryddblandningar samt lakritsråvaror för matlagning och bakning.

Audio Pro, Lakritsfabriken

Martin Jörgensen, grundare och VD, sammanfattar framgångsresan med att kvalitet och val av ingredienser i lakritsen varit i fokus under hela resan. Resultatet har blivit att företaget under årens lopp har vunnit en lång rad priser för sina olika produkter. Idag är Lakritsfabriken ett av de ledande varumärkena inom lakrits i Norden och säljer till såväl de nordiska länderna som USA, Tyskland samt till butiker i London och Paris.

Audio Pro, Lakritsfabriken

Att kvalitet är i fokus även när Martin Jörgensen väljer ljud till sina butiker, blir tydligt när han förklarar: ”Vi satsar stort på att skapa en tilltalande butiksmiljö, och ljud är förstås en av dessa komponenter. Jag känner väl till att det finns undersökningar som visar att ljud påverkar hur man upplever butiken. Jag kanske inte rent matematiskt kan påvisa hur det påverkar vår försäljning, men det är helt klart en trivselfaktor och påverkar besökarna i butiken positivt. Audio Pro känns som ett självklart val, då vi menar att de levererar ett ljud av den kvalitet vi önskar. Premium lakrits kräver så att säga premium ljud.”

”I vår första fysiska butik som öppnades 2013, hade vi förvisso ljud redan från starten. Men det var en högtalare med ett ljud som lämnade mycket att önska. När jag fick kontakt med Jens Henriksen på Audio Pro, och han berättade om ett trådlöst system med avsevärt bättre ljud som enkelt kunde klickas fast i skenor i taket blev jag förstås intresserad.” Jens Henriksen, CCO på Audio Pro förklarar; ”Vårt system som nyttjar de befintliga elskenorna i taket som används till belysningsarmaturer, gör att du får ett flexibelt system utan kabeldragning. Det gör att du kan enkelt flytta högtalaren vid behov. Eller resolut ta med dig högtalarsystemet till en ny lokal vid en eventuell flytt.

Audio Pro, Lakritsfabriken

Martin Jörgensen instämmer; ”Just detta klicksystem gjorde dessutom att systemet var extremt snabbt och smidigt vid installation. Har man ett system som både levererar både bra ljud och är snabbt och billigt att installera, blir det en självklarhet att man fortsätter med detta system när man öppnar fler butiker.” Och fler butiker har det blivit för detta konfektyrföretag; strax före jul förra året öppnade man i ett större köpcentrum i Helsingborg, och häromveckan var det premiär för en butik i ett guldläge vid Helsingborgs central.