2019-08-27 16:06Press release

Spännande materialval

null

I september släpper det svenska bolaget Audio Pro en ny högtalare inom kategorin bluetooth-högtalare, BT5.

”Vi har under de senaste åren arbetat med stort fokus på multirum-högtalare (som förstås också har blåtandsfunktion), vi känner dock att vi inte helt kan lämna kategorin med renodlade blåtandshögtalare, då bluetooth fortfarande utgör ett stort segment av marknaden.”, säger Jens Henriksen, global försäljnings- och marknadsdirektör på Audio Pro. ”Därför valde vi denna gång att satsa på en högtalare med en lite mer ovanlig yta, både färgmässigt och strukturmässigt, för att sticka ut lite inom blåtandssegmentet.”

BT5:an lanseras i tre olika färger. Främst banbrytande är den mycket annorlunda driftwood versionen, som förstås, precis som det låter, påminner om drivved. Med en känsla av trä som plockats vid strandkanten, följer denna en rådande designtrend. I tidiga marknadsundersökningar har denna färg fallit många designintresserade kvinnor i smaken, vilka har visat sig vara tuffa att locka till sig med de mer traditionella högtalarkulörerna.

Även den svarta versionen är lite mer annorlunda än vanligt. Ytans struktur för tankarna till borstad aluminium och i viss ljussättning upplever man materialet som lätt metallskimrande. Den valnötsfärgade högtalaren ger en mustigt djupröd träkänsla och passar fint in i hem som har en mer traditionell stil.

Designen med mjukt avrundade hörn gör att BT5 ger en känsla av inredningsdetalj, snarare än en traditionell högtalare. Kontrollpanelen i aluminium känns igen från Audio Pros tidigare designuttryck från C-serien och T-serien. Den nedsänka panelen med mjukt rundade knappar gör att toppen ger ett tämligen minimalistiskt uttryck, och passar väl in i den nordiska designstilen. Något som förvisso verkar tilltala även andra inredningsstilar.

Jens Henriksen fortsätter med att påpeka att högtalaren, tack vare blåtand, även går att använda där man inte har tillgång till ett nätverk, till exempel i sommarstugan. ”Den går att koppla upp varsomhelst och närsomhelst”. Att Audio Pro dessutom lyckats bygga in mycket ljud i dessa förhållandevis små kabinett är ju förstås bara en självklarhet, för de som har följt bolaget genom åren. Stort ljud i liten låda har blivit deras devis.

AUDIO PRO AB är ett svenskt ljudföretag med djupa rötter i HiFi-traditionen. Audio Pro har designat, utvecklat och tillverkat högtalare sedan 1978 och exporterar idag till över 45 länder. Audio Pro lanserade på 70-talet en rad aktiva högtalare som med avancerad teknologi och hög ljudkvalité har blivit milstolpar i högtalarhistorien. Idag är Audio Pro ett starkt och innovativt företag som drivs av en utpräglad entreprenörsanda där aktiva högtalare återigen står i fokus, nu med trådlösa möjligheter.



About Audio Pro

AUDIO PRO AB är ett svenskt ljudföretag med djupa rötter i HiFi-traditionen. Audio Pro har designat, utvecklat och tillverkat högtalare sedan 1978 och exporterar idag till över 45 länder. Audio Pro lanserade på 70-talet en rad aktiva högtalare som med avancerad teknologi och hög ljudkvalité har blivit milstolpar i högtalarhistorien. Idag är Audio Pro ett starkt och innovativt företag som drivs av en utpräglad entreprenörsanda där aktiva högtalare återigen står i fokus, nu med trådlösa möjligheter.


Contacts

Maria Tullgren
Press Contact
Maria Tullgren
Jens Henriksen
Chief Sales & Marketing Officer
Jens Henriksen